cityofruins hat geschrieben:
Mal eine Frage, auf n-tv stand zum Tode von Chuck Berry (
http://www.n-tv.de/leute/Rock-n-Roll-We ... 53484.html):
"Sein Wegbegleiter Bruce Springsteen würdigte ihn auf Twitter als den "größten" Interpreten und Gitarristen in der Geschichte der Rockmusik und den wichtigsten Komponisten des "puren Rock 'n' Roll".
Am Anfang seiner Karriere spielte Springsteen in den 70ern Gitarre in Berrys Band. 1995 standen sie bei einem Konzert zur Eröffnung der Roll Hall of Fame in Cleveland gemeinsam auf der Bühne."
Was hat das mit den 70ern auf sich? Stimmt das so?
Chuck Berry hatte in den 70ern und danach gar keine feste Band, sondern ließ sich vom Veranstalter zusichern, daß dieser eine Backing-Band für ihn organisiert. Ich nehme an diese Anspielung bezieht sich auf den Auftritt am 28. April 1973, als Springsteen mit seiner Band als erste Vorgruppe und später am Abend als Backing Band von Chuck Berry fungiert ... die Bruce-Wiki schildert das so:
Zitat:
1973-04-28 - COLE FIELD HOUSE, UNIVERSITY OF MARYLAND, COLLEGE PARK, MD
SPIRIT IN THE NIGHT / DOES THIS BUS STOP AT 82ND STREET? / BLINDED BY THE LIGHT / THUNDERCRACK
As Chuck Berry's backing band: MAYBELLENE / ROCK AND ROLL MUSIC / SCHOOL DAY (RING! RING! GOES THE BELL) / ROLL OVER BEETHOVEN / NADINE (IS IT YOU?) / NO PARTICULAR PLACE TO GO / SWEET LITTLE SIXTEEN / MY DING-A-LING / REELIN' AND ROCKIN' / JOHNNY B GOODE
One show, triple bill, with Chuck Berry headlining, Jerry Lee Lewis second billed and Bruce and the boys opening. A show now steeped in legend. Berry's contract stipulated that it was the promoter's responsibility to supply him with a backing band for this concert. Apparently Bruce learned about a week before the show that the promoter was seeking a group to support Berry and immediately volunteered his band's services for free, which the promoter gladly accepted. There was no rehearsal or soundcheck with Berry, so Bruce and the boys improvised as best they could.
Bruce and the boys opened their part of the show with a 50-minute set, followed by a 60-minute set by Jerry Lee Lewis and his band. Chuck Berry (with Springsteen's entire band backing him, including Bruce and Southside Johnny) closed the evening's festivities with a 70-minute performance. Springsteen recounts some hilarious details in the 1987 Chuck Berry documentary Hail! Hail! Rock 'n' Roll, but does not mention Southside Johnny’s appearance. Fearing that Berry might not want a harp player Bruce positioned Southside in the shadows at the extreme end of the stage. However Berry enjoyed the harp playing and near the end of the show he actually acknowledged Southside to the crowd saying “that white boy can blow, can’t he!"
The above-mentioned setlist represents most, if not all, of the performances from both Springsteen's opening slot and from the Chuck Berry performance. This almost sold out gig in the 15,000 seat Cole Field House was not without some controversy. Such was the demand to see the show that the school newspaper reported that twenty people were arrested when police spotted individuals sneaking into the concert via an open female lavatory window at the back of the building. Apparently 200-300 people made it in before the police caught wind of what was going on.
Sadly there is no known audio of this show.
Der ehemalige BAP-Schlagzeuger Jürgen Zöller erzählt gerne die Anekdote, wie auch er einmal für eine Chuck Berry Backing Band gebucht wurde ... auf die Frage, welche Songs denn gespielt würden, antwortete der Meister "We're gonna play Chuck Berry Songs" ... das mußte der Backing Band reichen, frei nach dem Motto: Chuck Berry Songs kennt jeder, man erkennt sie sofort am Gitarren-Intro und spielt dann einfach dazu ... es geht eben nichts über ein gesundes Selbstbewußtsein, wenn man ne lebende Legende ist ...